Mijn dochter is 17mnd ,loopt en praat nier


#1

Hallo mama’s,ik ben nieuw hier op de site,wilde graag toch wat advies of ik me zorgen moet maken omtrent mn dochtertje.
Ze is 17mnd en loopt niet los en zegt nog niet echt verstaanbare woordjes,alleen NEEEEE,JAAAA,Dieeee ,verder brabbelt ze heel veel maar kan er echt niets aan koppelen,ze begrijpt vrijwel alles wat ik zeg .Ze kruipt al sinds 13mnd,ze gaat echt als een speer door het hele huis,loopt langs meubels rond 14-15mnd,kan verder los staan maar als ze het door heeft dat ze geen houvast heeft gaat ze gelijk zitten.Verder zwaait ze niet en geef af en toe een kusje als je haar vraagt.
Dat was het zo’n beetje,moet ik me echt zorgen gaan maken hierover ?
Ps ik zing en praat heel veel met haar,een boek lezen gaat niet omdat ze totaal niet geïnteresseerd is,maar naar liedjes kan zo oneindig naar luisteren


#2

Ik zou me geen moment zorgen maken! Ze is gewoon laat met lopen. Ze was ook laat met kruipen. Dat is gemiddeld tussen de 7 en 10 maanden. Dus je dochter doet het gewoon op het gemakje. Zelfde verhaal met dat praten. Wat je kunt doen om haar te stimuleren met praten is toch doorgaan met voorlezen. Woordjes-boekjes bij de bieb halen en die elke dag met haar lezen. Uiteindelijk gaat zij echt wel de woordjes zeggen die bij de plaatjes horen.

En sowieso veel blijven praten tegen haar. Ik was zelfs tijdens het verschonen van de luier nog aan het praten tegen mijn kinderen. Wat je doet gewoon benoemen. “Zo, sokjes uit, broek uit, luier uit en je billetjes schoonmaken. Gaan we lekker een schone luier aandoen! Broek weer aan, sokjes weer aan”. Nou ja, zoiets dus. Van alles benoemen door de dag heen. Geef haar maar een stortvloed van woorden, die pikt ze op en ooit gaat ze die ook zeggen.


#3

Heeyyy schatten van me, Ik heb het nog een stukje bonter gemaakt. Mijn man heeft net mijn Boeddha expres op de grond gegooid. Hij heeft helaas wel vaker last van woede aanvallen. Is dit slecht voor zijn karma?

Graag reageren ben lichtelijk in paniek.

Bedank allemaal X.