Mijn dochtertje van ruim 3 jaar is sinds een paar maanden zo verdrietig als ik haar naar het dagverblijf breng.
's-Avonds bij het naar bed brengen vraagt ze me al of ze asjeblieft niet hoeft en in de ochtend hoor ik ook constant: “mamma ik wil bij jou blijven”.
Eenmaal binnen op het dagverblijf zit ze aan me vastgekleeft en moet ze regelmatig van me afgetrokken worden. Ik hoor haar dan nog op de gang gillen en huilen, en ik ga met tranen in mijn ogen en een shithumeur naar mijn werk…
Vanmorgen protesteerde ze nauwelijks maar liep ze automatisch naar een hoekje om daar alleen te gaan zitten huilen. Ze wil op dat moment ook door niemand getroost worden en alleen zijn.
Ik heb met de leidsters afgesproken dat ik eenmaal op mijn werk opbel hoe het is en dan hoor ik dat het met een half uurtje over was. Soms zelfs maar een paar minuutjes. Soms hoor ik haar zelfs vrolijk kletsen op de achtergrond!
Het gekke is dat ze hier in het verleden niet veel last van heeft gehad. De eenkennige periode is volgens mij toch rond een jaartje of 3 voorbij??
Toch vraag ik mij af of het wel goed is om zo’n klein meisje met geweld (want zo voel ik het) van haar moeder af te houden. Het voelt zo hard en gemeen aan.
Ook al weet ik dat ze vlak daarna weer lief speelt…
Ik hoor van veel mensen de opmerking: “als ze 4 jaar is moet ze toch naar school, ze moet er toch maar aan wennen”.
Maar het is toch niet voor niets dat kinderen pas met 4 jaar naar school moeten?
Is het misschien niet zo dat kinderen er dan pas een beetje aan toe zijn om zo lang van hun ouders gescheiden te zijn?
Voorlopig is mijn werkdag weer helemaal fout begonnen. 2 dagen in de week is ze op het dagverblijf en die 2 dagen beginnen voor mij als een ramp.
Gewijzigd door - MammaMoe op 09 Jul 2009 08:58:57