Zorgen over baby 7 maanden


#1

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier. Wil even polsen of wij ons terecht zorgen maken over ons zoontje van 7 maanden…

13 april gaan we naar de kinderarts met hem. Maar we maken ons toch wel wat zorgen dus was benieuwd of de zorgen gegrond zijn of dat jullie dingen herkennen.

Onze zoon is eigenlijk al sinds zijn geboorte continue verkouden. Hij heeft regelmatig een snotneus en hij klinkt eigenlijk altijd wat vol op de borst. Je hoort hem zeg maar wat reutelend ademen. Hiervoor zijn we dan ook doorverwezen naar de kinderarts.

Verder heeft hij een erg groot hoofd (omtrek 49,8 bij een leeftijd van 6,5 maand) en laatste keer was zijn hoofd iets te veel gegroeid. Ook al zegt het consultatiebureau dat je je er nog niet meteen zorgen over moet maken dat doe je toch wel natuurlijk. Temeer omdat ze dan wel erbij zeggen dat als het zo zou blijven groeien het een waterhoofd kan zijn… Los daarvan heeft hij gewoon altijd al een groot hoofd gehad.

Verder weet ik dat hij nog erg jong is, maar als we hem oppakken onder zijn okseltjes zoals je een kindje van die leeftijd meestal oppakt. Lijkt hij wat slap in de spieren of gewrichten bij zijn schoudertjes. Deze gaan namelijk helemaal omhoog als je hem onder zijn oksels optilt. En dan is het dus een heel gewicht wat je moet tillen. Dit is ons tweede kindje en van ons oudste zoontje herken ik dit helemaal niet.

Tevens kan hij nog niet op zijn beentjes steunen als je hem ondersteund onder zijn okseltjes. Hij zakt gelijk door zijn beentjes. En lees overal dat hij dat eigenlijk allang moet kunnen.

En als laatste kan hij ook nog niet in de kindertstoel zitten, dan zak hij ondanks de verkleiner scheef en heeft hij het zo druk met zijn balans vinden dat eten dan helemaal niet meer lukt. Maak me over dat zitten nog niet direct zorgen want hij is nog jong maar in combinatie met al die andere dingen maken we ons toch wel wat zorgen…

Zou het misschien komen door zijn lengte en gewicht? Dat hij daar wat moeite mee heeft. Lijkt me logisch dat op je beentjes steunen en zitten moeilijker is als je lang en zwaar bent. Hij was met 6,5 maand. 77,5 cm en 9900 gram.

Verder is het meestal een vrolijke baby tegenwoordig. Hij kan al goed naar zijn buik draaien, terug is nog iets lastiger. Hij is de eerste 4 maanden van zijn leven wel een echte huilbaby geweest met heel veel darmkrampen etc. Maar tegenwoordig gaat dat eigenlijk heel goed.

Ik hoop dat jullie jullie mening willen geven en jullie ervaringen delen.

Groetjes Maaike


#2

Aan de lengte en gewicht kan het niet liggen meid,
mijn oudste zoon was met 6 maanden 86 cm en 12 kilo en mijn jongste zoon was met 6 maanden 77 cm en 12 kilo.

Hun hebben met deze grote lengte en gewicht er nooit last van gehad.

Het is goed dat je luisterd naar je moedergevoel,wat zegt je moedergevoel waar hij last van zou kunnen hebben?

Het is ook goed dat ze je zoontje gaan nakijken in het zh,als je vragen hebt voor de artsen schrijf ze dan gewoon op zodat als je daar dan bent die vragen niet kunt vergeten.

Veel suc6 meid,hoop dat alles goed is met je grote mannetje.

Bianca mv Nicky en Mika Dani 16-08-2007


#3

Wat betreft het zitten: onze dochter zit wel in een kinderstoel met verkleiner, maar zakt na lange tijd ook nog scheef hoor (en die is al ruim 11 maanden). Dus daarover (en over het feit dat hij niet op zijn beentjes kan steunen) zou ik me zeker geen zorgen maken.
Wat betreft zijn hoofd, kan ik eigenlijk geen mening geven, omdat ik het niet herken bij mijn eigen kids. Ik kan me nog wel voorstellen dat zijn hoofd - in verhouding tot zijn lichaam - best groot (en dus zwaar) is en dat hij ook daarom scheef zakt. Sterkte tot 13 april!

Lilypie Third Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers


#4

Hallo,

Bedankt voor de reacties. Over het zitten maak ik me ook nog niet direct zorgen. Wel om het feit dat hij wat slap in lijkt. Ik zou echt niet weten wat het kan zijn maar gezien ons andere zoontje erg snel met alles was ga je je toch wel zorgen maken.

Ik denk inderdaad dat zijn grote (zware) hoofd ook wel meespeelt en dat het dan natuurlijk lastig is om goed te zitten of op beentjes te steunen. Maar dan nog is hij wel erg slap als je hem optilt.

We kunnen niks anders doen dan afwachten tot we naar de kinderarts mogen… pff wat lijken die 3 weken dan nog lang…

Groetjes Maaike


#5

Ons ventje is meerdere malen nagekeken door een kinderarts. Die was een jaar en gebruikte zijn beentjes ook nog niet. Zelfs niet om te staan. Uiteindelijk is er niks aan gedaan, en liep hij met 16 maanden.

Maar na laten kijken als je er geen goed gevoel over hebt, is nooit overbodig. Je kunt nu denk ik niet meer doen dan afwachten wat de arts er over zegt!

Groetjes Manderijn.


#6

Hallo Manderijn,

Dat stelt me toch wel een beetje gerust. Maar het kan nooit kwaad om de kinderarts hem even goed na te laten kijken. Vind het vooral zo vreemd dat het erg lastig is om hem ander zijn okseltjes te tillen. Je moet hem echt goed vast houden dan anders glipt hij zeg maar zo tussen je handen door. Om hem goed uit bed te kunnen pakken draai ik hem tegenwoordig eerst wat op zijn buik dan gaat het beter en mijn man tilt hem niet onder zijn oksels op maar pakt hem bij zijn borstje zeg maar. Wat je al niet voor oplossingen verzint he…

Groetjes Maaike


#7

Wat vervelend dat jullie je zo;n zorgen maken.

Je zou eens de kinderfysio kunnen bellen en vragen of zij eens willen kijken.
Ons zoontje heeft daar erg veel baat bij. Hij is ook erg slap geweest (ok, is dan wel een stuk jonger) en liet zijn hoofd heel erg hangen terwijl hij ide toen toch al mee had moeten nemen bij optillen enzo. Nu gaat dat steeds beter. Wij draaien hem ook altijd op zijn zij en pakken hem dan op waardoor hij zijn nek spieren traint. Heeft je zoontje misschein een voorkeurshouding gehad?

En dan nog even over het grote hoofd… Mijn zoontje zou dan ook een groot hoofd moeten hebben. Met 3 maanden was zijn hoofdomtrek 42cm (zijn zus had die omtrek met 6mnd) Tot nu toe is zijn hoofd elke maand 2cm gegroeid, dus als dat zo doorgaat zit hij straks op de 48cm met 6mnd. Maar ons is nooit iets gezegd.
Zelf had ik wel dat idee maar volgens de fysio en het CB is er niks aan de hand.

Persoonlijk zou ik niet teveel op het CB afgaan maar wacht tot je bij de kinderarts/fysio geweest bent. Mijn ervaring is dat het CB vaak iets teveel zegt waardoor ouders onnodig ongerust worden.

Overigens hoeft lengte en zwaarte er niks mee te maken te hebben hoor.
Mijn zoontje was met 3mnd 7 kilo en 65cm. Ook niet heel klein en licht dus


#8

Hallo MamaH,

Nee hij heeft geen voorkeurshouding gehad.

Bedankt voor de tip over de fysio. Mocht de kinderarts er verder niks mee kunnen dan gaan we daar zeker naar toe. Eerst even de kinderarts afwachten…

Ja bij onze zoon groeide het hoofdje eerst ook elke maand 2 cm. Maar nu was het met 6,5 maand ineens meer gegroeid dan volgens de lijntjes zou moeten. Hij had met 3 maanden een hoofdomtrek van 45 cm. Ach een groot hoofd is op zich niet erg en hij ziet er wel extra schattig uit daardoor Maar we hopen natuurlijk dat hij geen waterhoofd ontwikkeld. Ach het zal vast wel niet maar je word door zo’n consultatiebureau toch een beetje bang gemaakt…

Bedankt voor de tip van de fysio in elk geval!

En gaat het nu beter met je zoon? Niet meer zo slap?

Groetjes Maaike


#9

Ik zou ook inderdaad eerst de kinderarts afwachten! Onze huisarts wou ons niet doorverwijzen naar de fysio, omdat het met zulke kleintjes net even anders in elkaar steeds dan met volwassen mensen!
Wij moeten trouwens in december nog eens terug, omdat ze absoluut uit willen sluiten dat er wel iets aan mankeert!

Maar aan de andere kant, met 7 maanden hoeven ze nog niet veel he? Kan best wezen dat als hij straks de geest heeft, dat ie zo begint te tijgeren, en dan kan het best zijn dat die beentjes zo mee komen!

Maar goed, je bent een moeder met zorgen, en die laat je niet zomaar los! Heel begrijpelijk! Ik hoop dat het mee valt voor je ventje!

Groetjes Manderijn.


#10

Ik heb het over een kinderfysio he!
Geen fysio voor volwassene. Dat is heel anders.


#11

Hallo,

Manderijn: Ja wie weet gaat hij binnenkort ineens tijgeren, wie zal het zeggen. Dat jullie zoontje zo lang zijn beentjes ook niet gebruikt heeft zeg, maar gelukkig is het toch goed gekomen. Maar in elk geval fijn dat ze hem in december nog eens gaan kijken.

MamaH: Ja we hebben hier een kinderfysio in de buurt zitten, wil er misschien t.z.t met mijn oudste zoontje ook naartoe i.v.m zijn beweeglijkheid. En wie weet dus ook nog met mijn jongste zoon. Even afwachten wat de kinderarts zegt…

Maar allen bedankt voor het meedenken!


#12

Hoi Maaike,

De meeste hebben al gezegd wat ik ook zou zeggen. Mijn zoontje is 6 maanden en kan wel op zijn beentjes steunen maar echt nog niet zelfstandig zitten, niet eens 2 seconden en als ik hem oppak onder zijn schoudertjes moet ik ook goed opletten dat hij niet wegglipt, dat ligt meer aan de bouw volgens mij. Mijn man zei het van de week nog, oei ik moet hem goed vasthouden anders glipt ie zo uit mijn handen! Mijn dochter kan ook haar armen iets omhoog doen en dan glipt ze zo uit mijn armen . En ik heb van de fysio geleerd dat de manier waarop jij je zoontje nu oppakt veel beter is dan onder de armpjes. Even op de zij draaien, hand onder de kont en optillen. Beentjes moet je niet te veel laten bungelen zeg maar.
En een van mijn beste vriendinnen heeft een dochter van bijna de leeftijd van mijn zoontje en die kan echt nog niet op haar beentjes steunen.
Dus…eigenlijk is er niets bijzonders behalve misschien dat zijn hoofdje iets gegroeid is. Zul je zien, volgende keer zijn opeens zijn benen erg hard gegroeid ofzo. Er is altijd wat bij dat CB.
Ik ben het wel eens met Biebske, volg je moederinstict. Tussen alles wat jij opnoemt zie ik helemaal niets geks maar als jij intuitief aanvoelt dat er iets niet klopt gewoon naar de kinderarts.
Ik zal in ieder geval aan je denken de 13de!
groetjes,
Wendy

Kinderen hebben het meest liefde nodig als ze die het minst verdienen…


#13

hoi,

Hier ook een “slappe” om t maar even zo te noemen. Mijn zoontje is nu 5 maanden. hij heeft fysio vanwege een voorkeurshouding en een afplatting. de fysio gaf ook aan dat hij in zijn romp nog erg slap is. iik kost het oprichten in buiklig veel moeite, dit komr ook door zijn zware hoofd. maar daar hoef ik me (volgens haar) geen ziregn over maken. Waarschijnlijk zal hij gewoon alles iets later doen. omdat hij sterker moet zijn om het gewicht van zijn hoofdje te dragen. meer trainen dan andere kinderen dus!
Zij vertelde ook dat kinderen pas met 9mnd los horen te zitten, daarvoor is eigenlijk helemaal nog niet goed voor t rugje. (mijn dochter zat al met 6 mnd, maar die had ook maar een klein koppie.

succes de 13de!

Gidget

p.s. ik merk wel dat Sam snel sterker wordt door de oefeningen van kinderfysio, dus mocht er de 13 niks raars zijn is dat zeker een aanrader!


#14

Hallo Wendy en Gidget,

Bedankt voor jullie berichten. Ik denk ook wel dat het goed gaat komen hoor. En dat hij gewoon wat later dan zijn broer is, die was erg snel met alles nl. Los zitten hoeft van mij ook nog niet hoor, z’n broer zat met 6 maanden al af en toe even in de kinderstoel (dit is ook wel erg vroeg natuurlijk) maar deze zal wel gewoon wat later zijn, tot die tijd blijft hij nog maar gewoon lekker liggen

Bedankt voor alle berichten, het stelt me wel wat gerust! Nu hopen dat de kinderarts ook niks bijzonders ontdekt, behalve dat hij doorlopend verkouden is dan…

Groetjes Maaike


#15

Hallo Maaike

Ik weet dat ik reageer op een heel oud bericht. Maar mijn dochter heeft precies hetzelfde op het grote hoofd na.
Nu vroeg ik af of er iets uitgekomen is bij de kinderarts destijds? En of er een link is tussen het verkouden zijn, het niet willen zitten en de armen??

Ik hoop dat je me iets meer informatie kunt geven.

Alvast bedankt.

Is. Hoe gaat het nu met he zoontje?


#16
quote:
Hallo Maaike

Ik weet dat ik reageer op een heel oud bericht. Maar mijn dochter heeft precies hetzelfde op het grote hoofd na.
Nu vroeg ik af of er iets uitgekomen is bij de kinderarts destijds? En of er een link is tussen het verkouden zijn, het niet willen zitten en de armen??

Ik hoop dat je me iets meer informatie kunt geven.

Alvast bedankt.

Is. Hoe gaat het nu met he zoontje?


Hallo,

Uiteindelijk heeft onze zoon (nu bijna 6 jaar) fysio gehad (en heeft dat nu nog steeds) en is er een vermoeden van hypermobiliteit. Zijn grote hoofd bleek een vorm van een waterhoofd te zijn, hier is hij overheen gegroeid. Er was geen link tussen de verkoudheden en zijn motoriek. Wel is na verschillende onderzoeken gebleken dat hij autisme heeft, hiervoor zit hij nu op speciaal onderwijs.

Veel succes met je dochter en gewoon naar de kinderarts of fysio gaan als je twijfels hebt over haar ontwikkeling!

Groeten Maaike


#17

Hoi Maaike,
Ook mijn jongste zoon had volgens mij een ontwikkelingsachterstand. Het heeft heel lang geduurd voor hij zelfstandig kon zitten zonder “om te vallen” en ook met zelfstandig rechtstaan heeft hij gewacht tot hij zo’n maand of acht was. Ik zou zeker een arts raadplegen als ik van jou was. Bij ons heeft het zeker geholpen. Onze HA heeft ons doorverwezen naar een fysiotherapeut en dat heeft heel goede resultaten opgeleverd. Tot op de dag van vandaag, mijn zoontje is er immers 3, is hij wat trager dan andere kinderen in alles wat hij doet. Hij gaat nog steeds naar een fysiotherapeut en eenmaal per week ook naar een logopedist. Wat er precies mis is, is nooit vastgesteld. Hij is traag, maar na een tijdje snapt hij toch goed wat hij moet doen en doet hij het ook goed. Hij heeft alleen wat meer tijd nodig…